KARL MARX
INTRODUCIÓN: CONTEXTO HISTÓRICO (social, económico, político e ideolóxico)
O século
XIX foi un período revolucionario, de transformación
económica e social, pois prodúcese (en Gran Bretaña e despois noutros
países europeos) a Revolución Industrial.
Esta supuxo un cambio profundo na organización da produción (paso da economía
baseada na agricultura e manufactura doméstica-artesá á produción
fabril-mecánica) e a consolidación do capitalismo
como novo sistema social no que son
protagonistas dúas novas clases: a burguesía empresarial e o proletariado.
O
proletariado ou clase traballadora
será a filla pobre da Revolución Industrial, soportando unhas condicións laborais e de vida inhumanas. Nas
fábricas e nas minas traballaban catorce horas diarias, incluso nenos, por un
salario miserable, sen medidas hixiénicas ou de seguridade, nin dereito de
subsidio por enfermidade ou vellez.
A nivel político, o liberalismo foi a ideoloxía máis
importante. As súas raíces atópanse na teoría política do empirista Locke (liberalismo económico
de tradición inglesa, que defendía a
propiedade privada e o non-intervencionismo estatal nas iniciativas económicas
particulares) e do ilustrado Montesquieu
(liberalismo político de tradición francesa, que defendía maior liberdade
e participación política, una monarquía constitucional e a ampliación do
sufraxio, opoñéndose así ao autoritarismo político).
Baseándose na ideoloxía liberal, a burguesía levou a cabo no s. XIX revoltas inspiradas nas grandes
revolucións do século anterior.
Nesta época prodúcese tamén un gran avance na ciencia e na técnica,
favorecido pola especialización do saber e pola industrialización, pois
necesitábanse novas fontes de enerxía (invento da pila eléctrica de Volta).
Novas ciencias como a Socioloxía e a
Psicoloxía pretenden coñecer o ser humano e a sociedade dun xeito
rigoroso e fiable, así como a Física coñece a natureza. En bioloxía, a teoría da evolución de Charles Darwin transforma a concepción
do ser humano, que deixa de ocupar un lugar privilexiado e pasa a ser unha peza
máis da natureza.
Toda esta situación social, económica, política e ideolóxica influirá no pensamento de MARX, ademais dos movementos nacionalistas que deron lugar a guerras e fenómenos de unificación (Alemaña e Italia) ou de separación (Imperio de Austria, Imperio otomán); e o imperialismo europeo, que pretendía ampliar o seu poder e obter materias primas. Estes movementos foron considerados por Marx como unha forma de ideoloxía que obstaculizaba a revolución social.
KARL
MARX foi un filósofo,
economista, sociólogo, intelectual e militante comunista prusiano de orixe xudía do s. XIX. A súa vasta e influente obra
abarca diferentes campos da filosofía, a historia, a ciencia política, a
socioloxía e a economía; non limitándose só á investigación, senón tamén á
práctica do xornalismo e da política. Xunto a
Friedrich Engels, é o pai do socialismo científico, do comunismo
moderno e do materialismo histórico.
Nacido en Tréveris (Prusia), nunha familia de clase media acomodada, liberal e
democrática, estuda Dereito na Universidade de Bonn e na de Berlín, onde recibe
a influencia dos “mozos hegelianos” de esquerda, críticos co
idealismo hegeliano, entre os que destaca Feuerbach,
discípulo de Hegel e mestre dos xoves hegelianos, que leva a cabo un xiro materialista á filosofía do mestre
e introduce o concepto de alienación no
ámbito relixioso, sendo considerado o pai do humanismo ateo contemporáneo
ou ateísmo antropolóxico: Deus é unha creación humana, na que o home lle
atribúe todas as virtudes da grandeza humana tales como amor, sabedoría,
bondade..., quedando así desposuído delas, perdendo a súa natureza,
deshumanizándose, alienándose. Deste modo, reduce a teoloxía á antropoloxía,
feito que marca a Marx.
Tralos seus estudos, colabora en varios xornais radicais (tanto en Alemaña como
en Francia), que son censurados e pechados. Durante a súa estancia en Francia,
coñece a pensadores socialistas e
anarquistas como Proudhon e Bakunin, que defendían que o poder e o
Estado levan necesariamente a opresións e a inxustizas, polo que propoñen a destrución do Estado para liberar ao
home. Tamén coñece ao socialista alemán Friedrich Engels, co que establece unha
amizade que dura toda a súa vida.
Posteriormente, en Bruxelas (Bélxica), convértese nunha figura importante da Liga dos Comunistas e distánciase do socialismo utópico de Proudhon pola súa
inxenuidade e falta de validez científica: só un socialismo científico, que
parta da análise da realidade, pode transformar o mundo. (O socialismo
“utópico” foi iniciado no s. XIX por pensadores sensibilizados coa situación da
clase obreira, como o conde de Saint-Simon, Charles Fourier e Robert Owen).
Prodúcense en Europa as denominadas “revolucións de 1848”. En Francia, cae a
monarquía e establécese a Segunda República. Marx apoia dita revolución e
utiliza a herdanza do seu pai para armar a traballadores belgas revolucionarios.
É arrestado e ten que fuxir a Francia e máis tarde a Alemaña, onde pretende
estender a revolución e onde funda o diario “Nova Gaceta Renana” (río Rin), que
acaba sendo pechado e el expulsado novamente do país.
Despois de tentar establecerse en París, de
onde o expulsan por consideralo unha ameaza política, refúxiase en Londres, a súa residencia definitiva. Funda a nova
sede da Liga dos Comunistas e involúcrase na Asociación Internacional de Traballadores (coñecida como Primeira Internacional), chegando a ser
un dos seus líderes.
Ao ver que non se produce a gran crise
económica que tiña que levar a unha nova revolución, senón que máis ben consolídase
o capitalismo, Marx dedícase profundamente ao estudo da economía. Tras numerosos escritos, publica o primeiro volume da súa obra fundamental, O Capital, na que analiza o proceso de produción capitalista,
especialmente, o de acumulación do
capital. Ademais, elabora a súa teoría
do valor-traballo, teoría económica que afirma que o valor de (inter)cambio
dun ben ou mercadoría depende da cantidade de traballo socialmente necesario
para producilo (en condicións normais) e non pola súa utilidade para o
propietario. Tamén elabora a súa concepción da plusvalía e da explotación
que, segundo el, levaría ao colapso do capitalismo industrial. Os volumes II e
III serán publicados postumamente por Engels.
Nesta obra, empregando o método dialéctico de análise, chega ao materialismo histórico, concepción da historia que considera o desenvolvemento
económico da sociedade, as transformacións na produción, a división social en
clases e a loita destas entre si, como as causas dos acontecementos históricos.
Trátase dunha teoría sociolóxica que
pretende ser científica, empírica, cuxa primeira formulación aparece xa na súa
obra A ideoloxía alemá, na que, tras
unha análise histórica e económica, leva a cabo unha crítica do pensamento dos
“mozos hegelianos” e de Feuerbach.
Outras obras destacadas súas son:
- Manifesto do Partido Comunista ou
simplemente Manifesto comunista (obra escrita en coautoría con
Engels).
- Manuscritos económico-filosóficos de 1844,
tamén chamados Manuscritos de París, nos que trata sobre a propiedade privada,
o comunismo e o diñeiro, expoñendo o seu argumento de que as condicións das sociedades industriais modernas dan lugar á alienación do asalariado.
- Contribución á crítica da economía política
ou simplemente, Para a crítica da economía política, obra na que crítica aos
grandes teóricos da economía, Adam Smith e David Ricardo (s. XVIII- XIX). O prólogo contén a interpretación materialista da historia
e a dicotomía entre infraestrutura e
superestrutura.
Aínda que Marx parte da filosofía de Hegel e os hegelianos de esquerdas, especialmente de Feuerbach, da economía política inglesa e do socialismo utópico, distánciase de todos eles cunha actitude crítica.
Fronte a
Hegel, pensador idealista e panteísta, cuxa filosofía é máis ben teoloxía
(investigación sobre o ser de Deus), a “esquerda hegeliana” defende o materialismo, o ateísmo e a antropoloxía. O universo non é un
espírito (Deus) que o enche todo, senón materia
en evolución que culmina no ser humano. Por iso, Marx recollerá o método
dialéctico de Hegel, pero aplicarao á evolución da materia, na que o lugar
central ocúpao o ser humano e Deus non ten cabida algunha.
De acordo con Engels, critica a dialéctica hegeliana
por considerar que as ideas do suxeito crean a realidade, dando prioridade ao
pensamento sobre o ser (idealismo). Xa Feuerbach afirmou que o ser é suxeito e
o pensamento, predicado, é dicir, o pensar provén do ser, e criticou a Hegel por
converter ao pensamento en “substancia” e ao ser humano nun “espírito”. De acordo con isto, Marx sostén que o
ideal deriva do material, polo que o
prioritario é o ser, e propón unha dialéctica
da realidade material, crítica e revolucionaria, que pretende transformar o mundo pola acción práctica (non
só comprendelo ou xustificalo). Esta acción revolucionaria debe ir unida á
teoría filosófica, económica, política e ao Dereito, defendendo así a unidade de teoría e práctica.
Por outra banda, Marx critica o materialismo clásico, por ser abstracto
e mecanicista, reducindo a materia a
leis mecánicas, xa superadas coa ciencia do s. XIX. Tamén critica o materialismo de Feuerbach, por
considerar ao ser humano un ser pasivo-contemplativo, separado da Natureza, xa
que para Marx, o ser humano forma parte
da natureza, pois é resultado da evolución da materia, e é un ser activo e transformador, que
constrúe a realidade pola súa “praxe” ou
traballo. Así, o home é un proceso
da propia natureza polo que esta se transforma e perfecciona. Para Marx,
historia natural e historia humana son unha mesma historia: a evolución da
natureza dá lugar ao ser humano, o cal, á súa vez, fai evolucionar á natureza
grazas ao traballo.
Marx aplica a dialéctica á historia, un continuo devir cuxo motor é a negación ou contradición. Destas
contradicións xorde a loita de clases
e o progreso. Pero neste devir, non
é o desenvolvemento do espírito ou a ideoloxía o que determina a realidade,
senón ao revés: as condicións
socio-económicas marcan a forma de pensar e a cosmovisión dun pobo. Por
iso, o proceso dialéctico deriva da oposición
e a superación de diferentes sistemas de produción de bens materiais. Deste
modo, a historia avanza xa que o sistema económico do momento (tese), debido a
incoherencias internas, xera outro sistema oposto (antítese ou negación). Da
confrontación entre un e outro, xorde unha situación económica e social nova
(síntese, negación da negación ou nova tese). E así vólvese a xerar todo o
proceso: tese, antítese e síntese.
Tamén aplica a dialéctica á economía, a denominada “dialéctica da reciprocidade”, segundo a cal os opostos
se compenetran, de modo que os termos dun problema hai que consideralos na súa
oposición e acción recíproca. Isto supón considerar as categorías económicas
históricas na súa relación entre estrutura e superestrutura.
Deste xeito, partindo do aspecto dialéctico da historia e da influencia recíproca entre a estrutura económica e a superestrutura
ideolóxica, Marx afirma que todas as sociedades avanzan a través da dialéctica da loita de clases. Esta
concepción da historia, o materialismo
histórico, pretende analizar a realidade dun modo científico, é dicir, descubrir
as leis do desenvolvemento histórico e prever o futuro social.
Considera o capitalismo como tese e analiza e descobre as contradicións xeradas nas relacións de produción capitalistas: a "ditadura da burguesía", dona dos medios de produción para o seu propio beneficio, explota e oprime ao proletariado, provocando a súa negación e superación. Teoriza que os obreiros rebélanse e instauran un novo sistema, o socialismo ou ditadura do proletariado (antítese) e desta oposición xorde unha nova situación económica e social, o comunismo (síntese), unha sociedade sen Estado e sen clases.
A loita
de clases, supón para Marx ter conciencia
de clase, é dicir, de pertenza a un grupo
social unido por intereses comúns e consciente da súa situación e do seu
poder. Ademais, implica organizarse nun
partido obreiro que forme parte dunha organización internacional, xa que o obreiro non ten patria. De aí o lema:
“Proletarios de todos os países, unídevos”. Este partido debe tomar o poder e
substituír ao Estado, de modo que as súas reivindicacións sexan verdadeiramente
ás da sociedade mesma.
Para Marx, o ser humano é un ser activo e práctico que se
caracteriza pola súa actividade técnica:
o traballo (fronte aos clásicos, que destacaban a actividade teórica e contemplativa,
xa que o traballo de transformación da Natureza estaba reservado aos escravos).
Devandito traballo é natural e esencial ao ser humano: é
unha necesidade que garante a
subsistencia e unha forma de
humanización, xa que permite a realización persoal. Constitúe enerxía ou forza humana materializada,
e o produto resultante, a
manifestación do suxeito que o realiza, de tal modo que aquel lle pertence. Ademais, o traballo ten
unha dimensión social intrínseca,
pois o home non produce só para si, senón que crea obxectos que serven para o
xénero humano, para a sociedade.
Traballar é transformar a Natureza, usando materias primas, forzas e enerxías naturais
(incluída a forza física do traballador) ou instrumentos artificiais (creados polo home). Dita forza de traballo e medios de produción constitúen as “forzas materiais de produción”. Ditas
forzas implican unhas “relacións sociais
de produción”, que se manifestan no nacemento de gremios, de clases sociais
e de relacións de propiedade. No capitalismo, a burguesía posúe os medios de
produción, e o traballador só a forza de traballo.
Segundo Marx, as forzas materiais de produción e as relacións sociais de produción constitúen a “ESTRUTURA ECONÓMICA SOCIAL”, que vai determinar o modo de ser e de pensar do home, a “SUPERESTRUTURA IDEOLÓXICA SOCIAL” ou “IDEOLOXÍA”, é dicir, as ideas e valores da sociedade nun momento dado. A ideoloxía dominante en cada momento é a da clase dominante, polo que tende a xustificar a estrutura económica do momento. Polo tanto, a historia do pensamento depende da historia da economía, que se converte no motor da humanidade, na causa dos cambios. A historia é conducida principalmente (non exclusivamente), polo desenvolvemento das forzas de produción, a principal das cales é o traballo humano. O ser humano é o actor principal da historia, pero esta só avanza mediante leis necesarias (tese-antítese-síntese), enfrontamentos e conflitos necesarios para o progreso.
Marx cre que o conflito empeza cando cambia
drasticamente a estrutura económica (forzas materiais e relacións sociais de
produción), xa que iso cambia a superestrutura ideolóxica. Baseándose en exemplos
como a caída do feudalismo e a
Revolución francesa, teoriza que o desenvolvemento do capitalismo levará
inevitablemente a superar a sociedade burguesa e a propiedade privada. Marx cre
que para que o home alcance a felicidade hai que crear unha sociedade
comunista, na que non haxa propiedade privada dos medios de produción e por
tanto, o ser humano sexa libre e dono de si mesmo.
Para explicar isto, Marx introduce nos seus Manuscritos, o concepto de ALIENACIÓN, termo empregado por
primeira vez por Hegel para referirse ao estrañamento da conciencia respecto de
si mesma, e que máis tarde, Feuerbach aplica á relixión, co significado de
deshumanización. Marx, en cambio, considera que a alienación se produce
basicamente no traballo, no que os homes son sometidos e escravizados por outros. E é que as condicións do traballo asalariado no capitalismo, no
canto de realizar ao ser humano, de dignificalo, o desposúe e aliena.
Esta alienación dáse respecto ao produto do traballo e á Natureza, que se converte nunha
mercadoría que non lle pertence e que se transforma en capital doutros. Tamén
dáse respecto ao propio traballo, xa
que se converte nunha actividade forzada
que ten lugar nunhas condicións infrahumanas, nas que o home síntese como un
animal por non desenvolver a súa libre enerxía física e espiritual. E por
último, dáse respecto aos demais homes,
xa que cada un traballa para si mesmo, pola mera subsistencia, e non para
transformar o mundo para a sociedade e a humanidade enteira.
A alienación
é primeiramente económica, derivando
posteriormente en alienación social,
política, filosófica e relixiosa. O empresario que posúe os medios de
produción compra o traballo do home, que fabrica produtos que non lle pertencen
e que posúen un valor maior que xera unha “plusvalía”
ou beneficio ao empresario (alienación económica). Para que haxa esta ganancia,
non pode pagarse un salario xusto ao traballador, polo que sempre se dará o
abuso. O empresario xustifícase alegando que no valor do produto hai que ter en
conta tamén o valor dos medios de produción, que lle pertencen, polo que é
xusto que sexa el quen se beneficie deles. Marx considera isto unha apropiación
indebida, xa que o obreiro foi quen fabricou eses medios de produción e
deberían ser sociais, non privados.
Neste sistema capitalista, todo se converte en mercadoría e queda
supeditado ás leis da oferta e da demanda,
incluso o traballo humano. O
excedente de man de obra fai que o traballo do obreiro se infravalore, polo que
recibe un salario irrisorio. Deste modo, uns enriquécense cada vez máis,
mentres outros traballan só para subsistir, xerándose dúas clases sociais enfrontadas e moi desiguais en dereitos reais, pois, aínda que a lei fale de
“igualdade”, esta é meramente formal: a burguesía goza de privilexios, mentres
que o proletariado é privado da súa dignidade como persoa e cidadán (alienación
social e política).
Marx, en contra dos socialistas utópicos, non
cre que as reformas políticas ou a democracia sexan a solución, pois o poder non reside nas leis, senón na
posesión dos medios de produción, que están en mans duns poucos. Os
capitalistas deciden que producir e a quen empregar, polo que as súas decisións
de inversión fixan o rumbo do desenvolvemento social. Por iso, só cabe unha revolución social na que o proletariado
se alce cos medios de produción e remate construíndo unha sociedade xusta e igualitaria, na que sexan innecesarios o Estado e
o Dereito.
Marx tampouco confía na ideoloxía para cambiar
a práctica, criticando á filosofía, por manterse no discurso teórico, crendo
que así se solucionan os problemas reais: “os filósofos non fixeron máis que
interpretar o mundo; o que hai que facer é cambialo”. Precisamente, Marx di que
a ideoloxía oculta a alienación,
pois defende que cada ser humano ten que cumprir coas tarefas fixadas pola
sociedade para evitar a desorde social. Isto é apoiado polas institucións
estatais, xurídicas e relixiosas, que vixían polo cumprimento destas ideas de dominación. Por isto, Marx
sostén que hai que desenmascarar esta ideoloxía que inverte a realidade e vela tal como é: o sometemento da clase
traballadora pola clase dominante.
Por último, prodúcese unha alienación relixiosa, pois o
traballador oprimido e asfixiado utilízaa para escapar da dura realidade,
converténdose no “opio do pobo”. A
relixión é considerada por Marx moi perigosa,
pois leva ao proletariado a deixar de
loitar, resignándose a vivir oprimido coa esperanza dunha vida posterior
moito mellor. Por iso, defende que hai
que eliminala, pero non como o intentaron ata o momento (“ateísmo negativo”
que afirma que a relixión é un invento humano), senón cambiando as condicións materiais de vida do proletariado mediante a
revolución, de modo que ao ter satisfeitas as necesidades e ser feliz, o
home deixe de pensar noutra vida futura (“ateísmo
positivo”).
Marx
conclúe que só o comunismo
entendido como supresión da propiedade
privada, do “capital”, permitirá eliminar as alienacións e humanizar ao home, que quedou reducido a unha mercadoría. Para Marx, unha mercadoría é un obxecto
dotado de valor de uso (capacidade
de satisfacer unha necesidade: alimento, vivenda…) e de valor de cambio (valor de mercado que se mide en diñeiro e
que depende da cantidade de traballo socialmente necesario para producilo).
No capitalismo,
o valor de cambio depende do tempo
de traballo investido e a amortización
dos medios de producción, é dicir, o mantemento da maquinaria, mal pagando
a forza de traballo necesaria. Deste modo, o traballador convértese nunha
mercadoría, pois o capitalista compra,
por debaixo do seu valor, a súa forza de
traballo (capacidades físicas e mentais do asalariado), coa que produce
outras mercadorías cun valor de cambio superior, xerando a PLUSVALÍA.
Isto supón unha explotación e unha acumulación de capital en mans duns poucos, obxectivo dos capitalistas que é acadado eliminando aos competidores, creando monopolios, aumentando a producción e incrementando o traballo sen subir os salarios, incorporando novas máquinas coas que prescindir de traballadores (que rivalizarán entre eles por un posto de traballo). Polo tanto, a acumulación de capital empeora a situación dos traballadores, en vez de satisfacer as súas necesidades. Esta é a irracionalidade do progreso no sistema capitalista, baseado en dúas “leis”, a lei de acumulación do capital e a lei da miseria crecente do traballador, polo que segundo Marx, está condenado á crise.
Defende que a revolución socialista (fase transitoria de negación, na que
haberá un dominio ou ditadura do
proletariado) debe acabar con todas estas alienacións: empezando por
eliminar a propiedade privada para que o ser humano recupere o produto do seu
traballo e por tanto, o seu propio ser ou esencia. Deste xeito, eliminaranse as
clases sociais e a política, construíndo unha sociedade anarquista onde a filosofía, o dereito, a relixión… serán
inútiles. Así, chegarase ao comunismo,
nova orde socioeconómica na que cada un traballará segundo a súa capacidade e
recibirá segundo as súas necesidades, de modo que todos estarán satisfeitos e
non haberá conflitos. Só entón comezará a verdadeira historia da humanidade,
pois segundo Marx, estamos aínda na prehistoria, xa que o home non vive aínda
como tal: ao ser explotado, busca só a súa subsistencia, como os animais.
É así como Marx profetiza a chegada do comunismo como unha evolución natural do capitalismo, como
a súa fase final (negación da
negación ou síntese, última etapa da historia). Ao abolir a propiedade privada,
Marx cre que desaparecerán as divisións de clase e polo tanto, a loita social, que era o motor da
historia, polo que esta deterase e a humanidade gozará, por fin, de paz,
igualdade e liberdade.
Esta visión histórica utópica constitúe un tipo de determinismo que reduce a liberdade humana ao coñecemento das leis naturais necesarias que rexen a marcha da historia. O ser humano non pode cambiar o curso da historia, só pode “acelerala”. Para iso, hai que colaborar “libremente” co proxecto comunista que se vai a cumprir “necesariamente”. Nesta loita, Marx cre que “o fin xustifica os medios” e insiste en superar o traballo imposto e lograr unha organización racional e digna do traballo, pois só así lograrase a verdadeira liberdade. Para iso, no Manifesto do partido comunista, expón un programa de medidas políticas revolucionarias, tales como expropiar propiedades, abolir a herdanza, centralizar o crédito no Estado a través dun banco nacional, obrigar a combinar o traballo agrícola co industrial para facer desaparecer gradualmente a distinción entre campo e cidade, implantar a educación pública e gratuíta de todos os nenos e abolir o traballo infantil, combinar o traballo coa formación, etc.
INFLUENCIA posterior: O marxismo tivo unha enorme influencia sobre
os movementos socialistas, que ao
longo do s. XX, tomaron o poder en varios países levando á formación de Estados
como a Unión Soviética e a República Popular China, coas súas diversas variantes
teóricas. Lenin (1870-1924) foi o primeiro teórico-práctico que intentou
desenvolver o pensamento de Marx na práctica, dirixindo a revolución de outubro
de 1917 na que se fai co poder da Unión Soviética. Pero hai que distinguir
entre a teoría filosófico-política de Marx e Engels e as interpretacións e reformulacións posteriores, pois ningunha delas foi fiel ás súas teses, non suprimindo, por exemplo, o Estado, senón reforzándoo. Por iso, o
desenvolvemento de réximes comunistas como o ruso, o xinés ou o cubano non
desacredita nin xustifica as teorías sociais e políticas de Marx.
No hay comentarios:
Publicar un comentario