O EMPIRISMO E LIBERALISMO POLÍTICO EN JOHN LOCKE.
O Empirismo oponse aos principios do racionalismo cartesiano francés, aínda que hai empiristas que teñen tamén elementos racionalistas, como é o caso de Locke.
De modo xeral, o empirismo defende que a experiencia externa (sensación) e interna (reflexión) é a orixe e o límite do coñecemento. Todos os nosos coñecementos proveñen da nosa experiencia e non podemos ir máis aló
dela. As nosas ideas han de ser comprobadas pola experiencia,
de modo que a evidencia sensible constitúe o criterio de verdade. Isto implica eliminar os contidos metafísicos, xa que trascenden a experiencia sensible. Temas como Deus ou a alma son rexeitados.
Ademais,
o empirismo nega a existencia de ideas innatas ou contidos cognoscitivos aprióricos. Os contidos mentais son adquiridos. O coñecemento é un receptáculo inicialmente baleiro que se vai enchendo cos datos do mundo exterior. Estes datos ou experiencias sensibles (chamados ideas por Locke e sensacións por Hume) constitúen o obxecto de coñecemento e a súa característica fundamental é que son elementais (cor, son, forma...).
Por outra banda, o empirismo pon en cuestión a capacidade humana para acadar a verdade, a realidade en si, pois os nosos sentidos únicamente móstrannos feitos ou fenómenos (fenomenismo). Cada persoa atópase limitada á súa propia experiencia, polo que cada unha posuirá os seus propios coñecementos (relativismo). Non hai, pois, verdades universais,
cada persoa posúe a súa propia verdade.
Por último, o empirismo interesase polo valor útil e práctico do coñecemento, máis que pola súa necesidade e universalidade, e nega o valor obxectivo dos conceptos ou ideas universais. A abstracción serve para formar estas ideas ou conceptos, pero non os aceptan como cousas propiamente reais, polo que non teñen valor obxectivo.
LOCKE
BIOGRAFÍA E OBRA:
Locke
nace preto de
Briston en 1632,
nunha familia protestante
de inclinacións liberais,
puritanas. O seu pai,
funcionario xudicial, loitará
a favor do
Parlamento durante a
Guerra Civil. Estuda
na universidade de Oxford,
unha das máis
prestixiosas de Inglaterra,
onde posteriormente será
profesor.
Se
lle considera o
pai do liberalismo,
sistema filosófico, económico
e político que
promove as liberdades civís
e o máximo límite ao poder dos gobernos
sobre as personas,
opoñéndose ao despotismo
e servindo de
fundamento aos gobernos
representativos e democracias parlamentarias.
Este movemento surxiu
como consecuencia da
loita da burguesía
contra a nobreza e
a Igrexa, querendo
acceder ao control
político do Estado
e buscando superar
os obstáculos que
a orde xurídica
feudal opoñía ao
libre desenvolvemento da
economía.
En xeral, Locke
defenderá os ideais ilustrados de racionalidade, tolerancia, filantropía (amor á humanidade) e liberdade relixiosa.
Interésase pola filosofía
cartesiana, estuda física,
química e medicina, tras
abandonar os estudos
de teoloxía. En
1667 entra como
secretario do conde
de Shaftesbury e
vese mesturado en
certos avatares da
vida política inglesa,
polo que é desterrado
(viaxa a Holanda, Francia
e Alemania), regresando
a Inglaterra trala
revolución de 1688,
momento no que
se nomea rei
de Gran Bretaña
a Guillermo de
Orange. A partir de
entón, Locke permanece
ocupado nos asuntos
políticos e económicos do
seu país e nos
últimos anos de
vida vive retirado
e tranquilo, sendo
visitado por amigos
como Newton.
Entre as súas
obras destacan o
Ensaio sobre o entendemento humano (1690), os Dous tratados sobre o goberno civil (1689-90) e unha Carta sobre a tolerancia. No Ensaio intenta determinar o alcance, o valor e os límites do coñecemento humano. Nos Tratados, pretende defender a existencia dunha lei natural común aos seres humanos que permitise distinguir o ben do mal, o xusto do inxusto, e a partir de ditas distincións lograr establecer un modo adecuado de goberno que favorecese a tolerancia e o respecto dos dereitos e das liberdades fundamentais das persoas: a este respecto, pide a separación dos distintos poderes do goberno e na súa Carta sobre a tolerancia defende a liberdade de culto, de expresión e o dereito a disentir, tanto nos asuntos políticos como nos relixiosos. Por todo isto, considérase a Locke un adiantado das ideas modernas; por unha banda, antepuxo aos problemas filosóficos os problemas críticos (exame do valor, alcance e límites do coñecemento) e, por outra, insistiu nos valores da liberdade humana antes que a Ilustración francesa.
A CONCEPCIÓN EPISTEMOLÓXICA DE LOCKE: O EMPIRISMO. Locke dedicou o libro primeiro do Ensaio sobre o entendemento humano a demostrar que non existen ideas nin principios innatos. Con anterioridade á experiencia, o noso entendemento é como un papel en branco, no que nada hai escrito: todas as nosas ideas (ata as máis complexas e abstractas) proveñen da experiencia, que constitúe pois a orixe, pero tamén o límite do coñecemento.
Para tratar ambas cuestións (a da orixe e a do límite do coñecemento), Locke parte da mesma noción de idea que introduciu Descartes:
o coñecemento é sempre coñecemento de ideas, non coñecemos directamente a realidade, senón as nosas ideas da realidade. Así, as ideas son o obxecto inmediato do noso coñecemento ou percepción e veñen proporcionadas polos sentidos. Constitúen imaxes ou representacións da realidade exterior.
Pero Locke amplía o significado do termo «idea» a todo o que coñecemos ou percibimos, trátese dunha cor, unha dor, un recordo ou unha noción abstracta,
aproximando así os datos proporcionados polos sentidos (sensacións) e os contidos do entendemento (conceptos
ou ideas), e opoñéndose á
tradición anterior.
Locke defende o MÉTODO
ANALÍTICO, segundo o cal faise unha análise descriptiva do que hai na mente. Considera que só existe un camiño para estudar o modo en que os nosos coñecementos orixínanse a partir da experiencia: tomar as nosas ideas complexas e descompoñelas ata atopar as ideas simples de que proceden, estudando como se combinan e asocian formando ideas complexas. Este estudo psicolóxico da xénese das ideas leva a Locke a distinguir entre IDEAS
SIMPLES e IDEAS
COMPLEXAS. As ideas simples son os datos inmediatos do noso coñecemento e constitúen todo o material do mesmo; as ideas complexas, en cambio, proveñen sempre da combinación de ideas simples.
Dentro das ideas simples, Locke distingue dúas subclases segundo a fonte da que veñan: as que proveñen da SENSACIÓN
ou experiencia externa, e as que se orixinan na REFLEXIÓN ou experiencia interna, é dicir, o coñecemento que a mente ten dos seus propios actos e operacións. Por reflexión obtemos, por exemplo, a idea de pensamento, pois a experiencia interna fainos percibir que pensamos e en que consiste o pensar. As ideas de sensación son as ideas de calidades sensibles (que poden proceder dun só sentido: cores, cheiros, etc; ou de varios: idea de extensión, movemento, solidez, figura, etc.). Tamén existen outras ideas simples que proceden á vez de sensación e reflexión, por exemplo, o pracer, a dor, a forza, etc.
Dentro das ideas de sensación (experiencia externa), Locke distingue as ideas das calidades primarias (figura, tamaño, etc.) e as ideas das calidades secundarias (cores, cheiros, etc.). e seguindo a Descartes, afirma que só as calidades primarias existen realmente nos obxectos e non poden ser separadas deles,
sendo obxectivas. Aínda que non podemos estar seguros diso, Locke non recorre a Deus como garantía como fai Descartes. As calidades secundarias, en cambio, non son propiedades dos obxectos, senón que consisten no influxo ou nas afeccións que os corpos producen nos nosos órganos sensoriais, sen os cales non se darían estas calidades.
Locke afirma que no coñecemento das ideas simples o entendemento humano é pasivo, limítase a recibilas; pero na elaboración das ideas complexas o entendemento é activo, actúa combinando e relacionando ideas simples.
Locke distingue tres clases de ideas complexas: de modos, de relacións e de substancias. Os modos equivalen ao que Aristóteles e Santo Tomás entendían por accidentes, é dicir, trátase de ideas que expresan modificacións ou afeccións da substancia. En canto ás relacións, trátase das ideas que expresan referencias dunha cousa a outra, por exemplo: pai, irmán, novo, vello, semellante, a idea de causa, etc. A idea de substancia xorde dunha colección de ideas simples e compostas ou, o que é o mesmo, de calidades primarias e secundarias, á que damos un nome común; pero sen atopar nunca unha realidade que exista por baixo dela. Por iso, para Locke, a
substancia non pode ser coñecida, só inferida ou deducida: ante a imposibilidade de imaxinar que as calidades que nos mostran as nosas ideas poidan subsistir por si mesmas, deducimos a existencia dunha realidade na que ditas calidades atópanse reunidas.
Se nos fixamos nun obxecto calquera, como por exemplo, un bolígrafo,
o que percibimos del son certas cores, extensión, textura, temperatura…, pero non a substancia bolígrafo. O que pasa
é que non podemos imaxinar que as calidades antes enumeradas poidan subsistir por si mesmas. Así, a substancia é o soporte descoñecido que supoñemos existe debaixo das calidades que percibimos e devandito soporte xamais se nos mostra ás nosas facultades cognoscitivas. Isto quere dicir que non coñecemos o ser das cousas; coñecemos só aquilo que a experiencia nos amosa; é dicir, un conxunto de calidades sensibles.
Con isto, vemos como Locke acaba aceptando as tres substancias cartesianas, evitando caer no relativismo e no escepticismo epistemolóxico, rexeitando toda postura extrema a que parecían levarlle os principios empiristas. Será Hume quen negue a posibilidade da demostración da existencia de Deus, xa que este é unha substancia, o que significa que non temos impresións del, sendo así incognoscible. Ademais, tanto a existencia de Deus como a existencia dos corpos (mundo exterior) son afirmadas en virtude dun razonamento causal: Deus é a causa última da nosa existencia; os corpos son a causa das nosas sensacións. Pero este principio de causalidade carece de todo fundamento segundo Hume: as impresións só nos mostran feitos, non conexións nin relacións, o que pasa é que a imaxinación, movida polo hábito ou costume de crer que existen relacións entre as cousas percibidas, vai máis aló da experiencia.
O pensamento moral e político de Locke tivo unha notable influencia na filosofía política liberal. Influíu en Montesquieu, na revolución americana e, en xeral, en toda a corrente liberal progresista que ao longo do século XVIII opúxose ao absolutismo político. Sustentará teses tan importantes como a de que se debe rexeitar o poder absoluto e o goberno despótico ou que a relixión debe quedar máis aló da intervención dos gobernantes, os cales deben permitir e apoiar a liberdade de culto. Este pensador defenderá unha monarquía parlamentaria e un modelo de Estado liberal, no que se respectan os dereitos fundamentais das persoas, por seren inherentes á súa natureza. Por todo isto, recoñéceselle a Locke unha destacada contribución á formulación dos dereitos fundamentais, recollidos en moitas constitucións dos Estados modernos.
Así, no primeiro dos seus Tratados sobre o goberno civil, Locke refuta todas as razóns que pretendían lexitimar a orixe divina dos reis, defendendo que tódalas persoas son libres e iguais por natureza, polo que ninguén se atopa lexitimado para mandar e ninguén está destinado a obedecer. Critica
puntualmente os argumentos
da exitosa obra
de Sir Robert
Filmer, “Patriarca,
ou o
poder natural
dos reis”.
Filmer afirmaba que
Adán, pola autoridade
que Deus lle
conferiu, era dono
de todo o
mundo e monarca de
todos os seus
descendentes, sendo o
poder dos reis
e pais idéntico
e ilimitado: os
monarcas debían ser
vistos como substitutos
de Adán e
pais dos seus
pobos. Locke nega
que a autoridade real
lle fose concedida
a Adán por
Deus, e moito menos
que fose transmitida
por sucesión aos
seus herdeiros. Todos
descendemos de Adán
e é imposible saber
cal é o seu fillo
maior. Ademais, hai
varios reis no
mundo e non un
só sucesor. Finalmente,
en contra de
Filmer, Locke afirma
que non hai que considerar o Estado como unha creación de Deus, senón como unha unión política consensuada e realizada a partir de homes libres e iguais.
No segundo dos Tratados, Locke expón as súas teorías políticas liberais, defendendo a tese de que o gobernante posúe o seu poder polo consentimento do pobo e que fóra deste consentimento non existe autoridade algunha. Trata sobre
a “verdadeira orixe,
extensión e fin do
goberno civil”,
considerado como unha
resposta ás posturas
absolutistas de Hobbes
e os monárquicos.
Neste tratado comenza
preguntándose ¿que é
o poder?
e afirmando que
“é un dereito a
ditar leis [...] encamiñadas a regular e preservar a propiedade, así como a emplear a forza da comunidade na execución de tales leis e na defensa da República de calquera ofensa que poida vir do exterior; e todo iso tendo
como único
fin a
consecución do
ben público”.
A filosofía moral e política de Locke (igual que a de Hobbes e a de Rousseau) remítese á idea básica do «estado de natureza». É necesario establecer cal é o estado natural do ser humano, co fin de fundamentar racionalmente nel a sociedade política. O que pasa é que cada un destes pensadores entenderá de maneira distinta este estado anterior á sociedade civil e política. Locke afirma que no estado natural (no que non existe organización política), os seres humanos poden violar os dereitos e as liberdades dos demais (e, polo tanto, o home non é necesariamente bo), pero tamén nese estado os homes contan cunha lei moral, descuberta pola razón: a lei natural, que impón uns límites á súa conciencia e á súa conduta. Trátase dunha
racionalidade implantada “polo
mesmo Deus”,
pola cal os
homes poden discernir
entre o ben e
o mal, e
cuxo primeiro desexo
é o da auto-preservación
e o de non
danar ao outro
nos seus dereitos
irrenunciables. Neste estado primitivo natural os homes eran libres e iguais, donos e señores de si mesmos, entregados á súa autosuficiencia, e posuidores dun dereito primitivo que os levaba a recoñecer aos demais como libres e independentes e a respectar algún dereitos fundamentais e inalienables, como o dereito á vida, á liberdade e á propiedade. O defendido por Locke
respecto deste último dereito, o de propiedade,
influirá en teóricos
posteriores como Adam
Smith e Karl Marx. Para
Locke, a propiedade significa
bens, o dereito a
herdar, e a capacidade de
acumular riquezas. Hai
que ter en
conta que, de
acordo coas leis
inglesas da época,
os homes condenados
por un delito
maior debían entregar
as súas propiedades
ao Estado e
moitas familias adiñeiradas
arruináronse debido á
condena dalgún dos
seus membros. Para
substraer aos gobernantes
de calquera intromisión
na propiedade privada,
Locke afirmaba que
ésta precede ao establecemento do goberno.
Os homes convírtense
en propietarios grazas ao traballo
e ningún poder
supremo pode arrebatar
algo que é
dado por Deus
en común a
todos para poder
cumplir coa lei
natural da auto-preservación.
Grazas ao traballo,
adquírese o dereito de propiedade sobre o traballado, pero a
propiedade non é
ilimitada, pois cada
home poderá posuír
lexitimamente tan só
o que poida
abarcar co seu
traballo. Isto trúncase
coa aparición do diñeiro,
que posibilita a
acumulación ilimitada e
a desigualdade en
canto ás posesións,
polo que surxe o
conflito e como non
hai un xuíz
alleo aos implicados,
gañará o máis forte
e non o
máis xusto. Por isto, é necesaria unha organización política, e con ela, unha lei obxectiva que remedie as desvantaxes do estado natural. O goberno actuará como xuíz e protexerá os dereitos básicos das persoas. Esta sociedade política debe respectar a lei natural, xa que é unha lei eterna para todos os homes, incluídos os lexisladores, cuxas leis positivas teñen que ser acordes coas leis naturais, dotadas así dun poder coactivo para obrigar a quen non as respecte.
Defende que a sociedade humana xorde en virtude dun pacto social, mediante o cal os seres humanos deciden constituír unha sociedade para o proveito común. Así, a orixe e o fundamento racional da sociedade política atópase no consenso dos gobernados, no consentimento de todos os cidadáns, nun contrato libremente aceptado por todos. É por isto que Locke, xunto con outros pensadores como Hobbes e Rousseau, atópase entre os denominados “contractualistas”, que se opoñen á teoría da “sociabilidade natural” de Aristóteles, segundo a cal a Cidade-Estado ten unha orixe natural e non convencional. Antecedentes deste convencionalismo social podemos atopalos xa nos sofistas (s. V a.C.), pero como tal teoría, desenvolvéuse sobre todo nos séculos XVII e XVIII.
Respecto ao pacto,
a tradición contractualista
sostivo que se
precisan dous contratos
sucesivos para dar
orixe ao Estado:
o primeiro é
o pacto de
sociedade, polo cal
un grupo de
homes decide vivir
en comunidade, e
o segundo é
o pacto de
suxeición, no cal
estes homes sométense
a un poder
común. Locke, en
cambio, non defende
un pacto de
suxeición como en
Hobbes e outros contractualistas,
senón que o pobo,
que ten o verdadeiro poder soberano,
outorga aos poderes a súa confianza sen someterse a eles, xustificando a rebelión no caso de que a autoridade non cumpra cos seus obxetivos. Polo tanto,
en contra de Hobbes, que defendía que o contrato implicaba necesariamente a renuncia á liberdade para quedar sometidos á soberanía do monarca (que era absoluta), Locke sostén que constituída esta sociedade civil, nela todos os individuos continúan sendo iguais. O que pasa é que co fin de manter unha orde determinada, establécese a organización política encargada de gobernar devandita sociedade. Así, en contra de Hobbes, Locke mantén a distinción entre a sociedade civil e o seu goberno e, en consecuencia, os seres humanos non perden a súa liberdade natural, senón pola contra, os gobernados, o pobo ou a sociedade civil continúa sendo o dono do poder, de tal modo que os gobernantes son responsables dos seus actos ante eles. Pódese dicir que a través do contrato (explícito ou implícito), os individuos renuncian só a parte da súa liberdade, para poder gozar dela con maior seguridade; entregan todo o poder necesario para alcanzar os fins propios da sociedade, e aceptan someterse á vontade da maioría.
Así, mentres que no caso de Hobbes, a unidade da sociedade debíase e se fundamentaba na persoa do príncipe, en Locke é ao revés, a unidade da sociedade é previa á súa organización política e esta se fundamenta naquela, é dicir, a sociedade funda e sostén a organización política. Deste xeito, Locke rexeitou a monarquía absoluta por ser incompatible coa sociedade civil e coa igualdade de todos os seres humanos na mesma medida en que nela se exclúen as liberdades naturais. O goberno absoluto
non pode ser
lexítimo pois non
existe un árbitro
imparcial nas disputas
entre gobernante e
o seu súbdito,
e desta maneira
ambos quedarían en
estado de natureza.
O goberno
debe estar limitado
e cumprir cunha
función: protexer á
comunidade sen interferir
na vida dos
individuos. É un árbitro pasivo
que permite que
cada un busque
os seus propios
intereses e só intervén
cando hai disputas.
Para este pensador, o Estado ten a súa orixe na vontade dos individuos, á que sempre se mantén ineludiblemente vinculado e que ademáis depende dos seus votos, porque os dereitos individuais son inalienables. Deste modo, acaba defendendo unha monarquía constitucional controlada polo Parlamento.
Dado que o poder supremo reside no pobo e este é o encargado de establecer as condicións en que han de organizar os distintos poderes que dirixan a sociedade civil, Locke indica que nunha sociedade ben organizada deben existir poderes distintos, é dicir, separación de poderes. En primeiro lugar, afirma que debe
existir unha separación
entre o poder executivo
e lexislativo, xa
que resulta unha
forte tentación “que as mesmas persoas que teñen o poder de facer as leis teñan tamén o de executalas”.
O lexislativo
decide as políticas,
xa que é
“o poder
supremo da
república”, encamiñado a
determinar as condicións
do uso legal
da forza comunitaria
en función da
defensa da sociedade
civil e dos seus
membros. O executivo, encargado
das leis formuladas
polo lexislativo, ha
de estar “subordinado”
e “rendir contas”
a este. Hai
que dicir que
as relacións entre
o executivo e
o lexislativo reflexan
a controversia histórica
entre o rei e
o Parlamento inglés.
Ademais, hai tamén
un poder federativo,
practicamente inseparable do
executivo, que está
destinado a definir as
súas relacións cos
outros Estados. Deste modo, Locke establece tres poderes distintos: o lexislativo, o executivo e o federativo. O poder lexislativo é o encargado de elaborar as leis, e polo tanto, o máis importante; o executivo, encargado de facer cumprir devanditas leis e vixiar o seu cumprimento; e o federativo, encargado de "facer a guerra e a paz, establecer ligas e alianzas e de realizar tratos con todas as persoas e comunidades fóra do Estado".
Como vemos, a división lockeana non se corresponde coa actual división dos poderes dos Estados democráticos (lexislativo, executivo e xudicial), pero sentará as bases para o seu desenvolvemento
posterior. Ademais, as súas ideas de que os que exercen o poder político teñen un mandato popular e son responsables ante o pobo do desempeño da súa misión, consistente en promover o ben común, convertéronse en principios básicos comúnmente aceptados en todo Estado democrático. A súa xustificación da insurrección
cando o goberno se
volve tiránico e
rompe o contrato, é
considerada como un
dos elementos democráticos
da súa teoría
política e unha idea
subversiva para a
época. O goberno disólvese
cando “o lexislativo ou o monarca actúan traicionando la confianza que se depositou neles”,
revertindo o poder á
comunidade, que establecerá
un novo lexislativo
e executivo. O
pobo é quen decide
cando se rompeu
a confianza e
ten este poder
porque subsiste como
comunidade pese á
disolución do goberno.
Por iso, o pobo ten
dereito a actuar en
calidade de poder
supremo e constituirse en
lexislativo. Con isto,
vemos como en
Locke, a disolución do goberno non implica a disolución da sociedade,
polo que o
perigo da anarquía
non pode ser
invocado para tolerar
o despotismo e
a opresión, como
en Hobbes.
Posteriormente, será o filósofo francés Rousseau, vinculado á Ilustración, quen dará un paso máis e defenderá unha democracia asamblearia e un Estado social. Como contractualista, defenderá a “insociabilidade natural” do ser humano primitivo, que, se ben é algo egoísta, posúe o sentimento de piedade ou de empatía que lle leva a identificarse con quen sofre. Deste modo, Rousseau denomínao o “bo salvaxe” e concibe o estado de natureza como o paraíso perdido. Será a sociedade, co establecemento da propiedade privada, a causante de todo o negativo que hai no ser humano: desigualdade, insolidariedade, violencia…Como xa non hai volta atrás, Rousseau propón mellorar
a organización socio-política para que esta se asemelle o máis posible a esa situación orixinaria.
Deste modo, defende que o pacto social non debe implicar a cesión do poder a ningún soberano, xa que o pobo todo debe ser soberano. Esta soberanía exprésase na vontade xeral, que é a vontade do suxeito colectivo, a do cidadán libre e responsable que sempre pretende o ben común. Desta vontade dimana a lei que, precisamente por ser expresión desta vontade xeral, será libremente expresada e respectada. Con isto, Rousseau debuxa o esquema ideal do Estado democrático moderno.
Preocúpase pola
relación entre Igrexa
e Estado, defendendo
que o Estado
ten que ser unha
institución secular
que debe limitarse ás cuestións relacionadas cos intereses civís da sociedade sen inmiscuirse nas crenzas relixiosas dos cidadáns, mentres que as asociacións relixiosas deben ser libres e a pertenenza a elas voluntaria, sen que ningunha destas sociedades poida gozar de preeminencia ante os poderes políticos; por outra banda, as actividades destas sociedades deben limitarse ao seu ámbito propio, o relixioso. Locke prescribe
que debe tolerarse calquera postura relixiosa que non prexudique os intereses fundamentais da sociedade e do Estado,
e que non altere a
paz e a seguridade públicas.
Non defende o ateísmo, pois
Locke pensa que ao non
crer en Deus,
non se teñen
principios morais, pero afirma que pode
haber máis dunha
igrexa “verdadeira”.
Esta
tese da estrita separación entre Igrexa e Estado
é outro rasgo
que diferenza a Locke de Hobbes,
quen consideraba que
a Igrexa debía
estar subordinada á
autoridade secular. Tamén oponse
a autores medievais como San Agustín e Santo Tomás, asemellándose ao denominado “Donatismo”, que defendía a separación entre a Igrexa e o Estado.
No hay comentarios:
Publicar un comentario